یک نوع توت جنگلی قرمز که سرعت متابولیسم را افزایش داده و سلامت روده را بهبود می بخشد

4 سپتامبر 2018 - یک نوع توت بنام کامو کامو که در جنگلهای آمازون می روید، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و از افزایش جلوگیری می کند. محققان کانادایی معتقدند این میوه می تواند برای مبارزه با چاقی و دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد، اما از آنجائیکه این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است، برای حمایت از این نظریه، تحقیقات بیشتری نیاز است.

میوه ی camu camu یک نیروگاه تغذیه ای است که می تواند بر باکتری های روده ای تاثیر مثبتی گذارد. این میوه مملو از پلی فنول ها است، ترکیبی که می تواند برای سلامتی مفید باشد و می تواند در کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین نقش داشته باشد.همچنین دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها است، محتوای ویتامین  Cدر هر 100 گرم از این میوه، 20 تا 30 برابر بیشتر از کیوی است.
یک تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه Laval در کانادا، خواستار بررسی بیشتر مزایای این میوه ی قرمز مایل به ارغوانی شد. مطالعه ی آنها بر روی دو گروه از موش هایی که به مدت هشت هفته با رژیم غذایی با کالری و قند بالا تغذیه شدند، انجام شد. در طول مطالعه، به نیمی از این حیوانات روزانه عصاره camu camu داده شد.
یافته های آنها نشان داد که موش هایی که عصاره Camu camu را دریافت کرده بودند، 50٪ اضافه وزن کمتری نسبت به گروه دیگر داشتند، همچنین بهبود قابل توجهی در مقاومت به انسولین، سطح قند خون و التهاب روده در موشهای گروه کامو کامو مشاهده شد.
دانشمندان تصور می کنند عصاره ی این میوه ی جنگلی ممکن است سوخت و ساز بدن را حتی در طول دوره های استراحت افزایش دهد، به همین دلیل است که از افزایش وزن جلوگیری می کند.
نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Andre Marette  گفت: مصرف میوه ها به شدت با سلامت بهتر و تنوع بیشتر باکتری ها در میکروبیوم روده ارتباط دارد. کامو کامو یک میوه آمازونی با مشخصات فیتوشیمیایی منحصر به فرد، پتانسیل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است.علیرغم اثرات مثبت مصرف عصاره ی این میوه در مطالعه ی اخیر، افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت یا افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف میوه ها محطاط عمل کنند، زیرا بعضی از میوه ها حاوی قند بیشتری نسبت به سایر میوه ها هستند، بنابراین اغلب لازم است مقدار متوسطی از میوه های مملو از قند مصرف کنند. در حالی که عصارهCamu camu  نتایج امیدوارکننده ای را در مطالعه موشها ارائه داده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا این اثرات قابل توجهی در انسان نیز دیده می شود یا خیر.
نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در مجله Gut منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/exotic-berry-found-to-speed-up-metabolism-and-improve-gut-health-91534020.html